Söndag 24 mars 2024 kl 18.00

A Marcello: Oboekonsert d-moll
G F Händel: Concerto grosso F-dur op 6:9
J S Bach: Konsert för oboe och violin d-moll

Sedan några år är Martin Törnqvist vår 1:a oboist. Martin är frilansande musiker bosatt i Örebro.
I denna konsert fann vi ett lämpligt tillfälle för Martin att få visa upp sig som solist. Under barocken var ju oboe ett framträdande instrument.

Alessandro Marcello (1673-1747) är idag mer känd än sin yngre bror Benedetto, som visserligen var mer produktiv som tonsättare. Det beror i hög grad på den ofta spelade oboekonserten i d-moll. Ett verk som finns på alla yrkesutövande oboisters repertoar.

”Alla rustica” är en konsert i 3 satser för stråkorkester utan solist, som Vivaldi skrev under 1720-talet, det vill säga ungefär samtidigt som de berömda ”Fyra årstiderna”.

Originalmanuskript för J S Bachs dubbelkonsert är skrivet för 2 st cembali. Emellertid anses det vara en transkription som Bach låtit göra från en tidigare version för två soloinstrument, möjligen violin och oboe. Numera spelas den ibland även med två violiner.

A Corelli (1653 – 1713) var under en tid kapellmästare hos vår abdikerade drottning Kristina i Rom. Opus 6 omfattar 12 st concerto grosso. Nr 8 av dem är den kända “Julkonserten”. Ikväll framförs nr 4 som också spelas relativt ofta.

G F Händels opus 6 omfattar även det 12 st concerto grosso, och påstås vara inspirerade av Corellis samling som skrevs ett halvt sekel tidigare. Nr 9 komponerades 1739 och är det senast komponerade verket i kvällens program, som alla tillkom under en kort period av barocken.

Konsertens längd ca 1 h 15 m

<<<Tillbaka till KONSERTPROGRAM